Recyklace. Oldřich Hamera, pocta Josefu Váchalovi a dalším outsiderům českého výtvarného umění
4. 5. 2021 - 22. 5. 2022
Právě před devadesáti lety vydal malíř a grafik Josef Váchal knihu Šumava umírající a romantická, jedno z nejvýznamnějších děl českého umění a české knižní kultury 20. století. Výtvarník Oldřich Hamera připomíná toto výročí pracemi, které vznikly z makulatur reprintu knihy, který se v roce 2008 rozhodl vydat Ladislav Horáček v nakladatelství Paseka.
Makulatura znamená vadný tisk či výtisk, bezcennou tiskovinu nebo knihu. Hamera makulatury „recykluje“. V jeho rukou se tyto nepotřebné tiskové listy proměnily v šumavská zákoutí, ve vzpomínky na Váchala, ale také další mistry české grafiky jako byl Bohuslav Reynek, Vladimír Boudník nebo Jiří Kolář, mistr koláže. Hamerovy koláže a asambláže jsou doprovázeny malým váchalovským zvěřincem z rukou Evy Čapkové. Mezi exponáty se objeví i faksimile Šumavy od nakladatelství Paseka, luxusně svázané v knihařské dílně Lubomíra a Miroslavy Krupkových.
Oldřich Hamera (1944-2021) patřil mezi přední české grafiky, jeho učitelem byl Vladimír Boudník, který ho přivedl také ke spisovateli Bohumilu Hrabalovi. V 70. letech Hamera založil samizdatové nakladatelství Explosionalismus, kde vedle textů Hrabalových, Klímových a bibliofilií věnovaných především Vladimíru Boudníkovi vydal Intimní deník Karla Hynka Máchy, za nějž dostal v roce 1976 Cenu Jiřího Koláře za literaturu. V umění se věnoval především netradičním grafickým technikám, kresbě, koláži a malbě. Jeho celoživotním koníčkem byla mineralogie a paleontologie, zkameněliny a nerosty se tak často objevují i v jeho výtvarných dílech.