Vzdělávací programy pro školy
Informace o permanentkách pro školy naleznete zde.
Programy pro školy a zájmové skupiny jsou připravovány tak, aby se návštěva muzea stala zážitkem a důvodem k opakované návštěvě nejen se školní skupinou. Muzeum je místem poznávání minulosti, zajímavým místem k učení, k zábavě a potěšení a především místem vzájemného setkávání. Využijte možnosti vzdělávacích programů a rozšiřte vaši výuku. Programy pro školy jsou připraveny hravou formou a přizpůsobeny žákům různých věkových skupin. Navazují na rámcové vzdělávací plány a přispívají zajímavým způsobem k osvojení probíraného tématu a k upevnění klíčových kompetencí.
Rezervace programů a další informace: Renata Kmošková, kmoskova@rml.cz, tel.: 461 611 162, 461 615 287 nebo pokladna muzea. Termín, počet žáků a zvolenou délku programu prosíme nahlásit s dostatečným časovým předstihem - minimálně 14 dní předem. Těšíme se na Vás.
Lektorovaný program
Pojďte s námi do muzea
Modul historický a řemeslný – zařazeno v projektu Škola na zámku Litomyšl
2.–9. třída ZŠ, SŠ, žáci a klienti speciálních škol a zařízení
90/180 minut
Zveme Vás na dobrodružnou cestu litomyšlskou historií. Společně navštívíme výroční trh
na náměstí a řemeslnou dílnu. Prostřednictvím vlastní praktické činnosti nahlédnete
do života obyvatel starobylé Litomyšle a vyzkoušíte si dnes již zapomenutá řemesla
našich předků. Hrát si a pracovat budeme v nové interaktivní muzejní expozici Litomyšl
– město kultury a vzdělanosti a v ateliéru muzea. V něm si pod vedením lektorů vytvoříte
řemeslný výrobek inspirovaný originálními sbírkovými předměty z depozitářů muzea.
Cílem programu je seznámení žáků s minulostí, protože na její dobré znalosti, můžeme
stavět svoji přítomnost a budoucnost. Uvědomíme si také význam muzea ve společnosti.
Představíme si jednotlivé muzejní profese – archeologa, etnografa, kurátora atd.
Žáci se naučí orientovat v muzejní expozici, samostatně vyhledávat informace, pracovat
ve skupinách, navazovat a prohlubovat sociální kontakty, rozvíjet myšlení, estetické
vnímání, postřeh, samostatné rozhodování a manuální dovednosti.
Program je variabilní a lze jej vždy přizpůsobit věku a potřebám žáků,
dospělých či handicapovaných návštěvníků. Vybrat si můžete kratší 90ti minutovou
verzi s jednodušším řemeslným výrobkem nebo delší 180ti minutovou verzi, kdy je
více času na řemeslné činnosti. Prosíme nahlásit zvolenou délku programu předem.
Klíčové kompetence RVP: Kompetence k učení; Dovednost spolupracovat, komunikovat,
řešit problémy, esteticky vnímat, poznávat hodnoty minulosti, rozhodovat se; Sociální
a personální, občanské a pracovní kompetence.
Vzdělávací oblasti RVP: Umění a kultura; Člověk a společnost; Člověk a svět
práce; Člověk a jeho svět.
Vzdělávací obory RVP: Dějepis; Výtvarná výchova; Člověk a svět práce; Člověk
a společnost; Člověk a jeho svět.
Učivo RVP: Obec, místní krajina; Naše vlast; Lidové zvyky, tradice, řemesla;
Soužití lidí; Historické prameny; Historický čas a prostor; Člověk v dějinách; Počátky
lidské společnosti; Kultura; Kultura středověké společnosti; Renesance, Humanismus;
Husitství; Reformace a jejich šíření Evropou; Barokní kultura a osvícenství; První
světová válka a její politické, sociální a kulturní důsledky; Vývoj Československa
od roku 1945–1989; Vznik České republiky; Věda, technika, sport a zábava; Prvky
vizuálně obrazného vyjádření; Uspořádání objektů do celků; Komunikační obsah vizuálně
obrazných vyjádření; Proměny komunikačního obsahu; Vlastnosti materiálu; Jednoduché
pracovní operace a postupy; Organizace práce.
Cena 40 Kč/osoba. Termín, počet žáků a zvolenou délku prosíme nahlásit s dostatečným
časovým předstihem – minimálně 14 dní předem.
Lektorovaný program
Udělej si vlastní sgrafito!
Modul historický a řemeslný – zařazeno v projektu Škola na zámku Litomyšl
Od 8 let věku
90-120 minut
Víte, co je sgrafito? Je to technika nástěnné malby, která se začala používat v Itálii
v období renesance. Technikou sgrafita se zdobily fasády domů, ale i některé interiéry.
Častým motivem mistrů sgrafitářů byly rostlinné, figurální a geometrické ornamenty,
alegorické výjevy nebo témata z antické mytologie či z bible. Sgrafito, založené na
kontrastu světla a stínu, je stále „živá“ technika, fasádu svého domu s ní můžete
vyzdobit i dnes.
Zveme Vás do muzejního ateliéru, kde Vás s touto dekorativní technikou blíže seznámíme.
Pomocí šablon si vlastnoručně vytvoříte psaníčkové sgrafito, které si společně s výučním
listem sgrafitářského učně dynchera odnesete domů. Při tvorbě ornamentu Vám může být
inspirací bohatě zdobená fasáda litomyšlského zámku s osmi tisíci originálních a
neopakujících se psaníček. Můžete si ale navrhnout i svůj vlastní vzor.
Program vznikl ve spolupráci Regionálního muzea v Litomyšli a Městské galerie Litomyšl.
Těší se na Vás lektoři z muzea.
A co potřebujete s sebou? Vhodný pracovní oděv nebo zástěru a chuť tvořit.
Minimální počet je 10, maximální počet je 25 účastníků. Více než 25 účastníků prosíme
rozdělit do dvou skupin.
Klíčové kompetence RVP: Kompetence k učení; Dovednost spolupracovat, komunikovat,
řešit problémy, esteticky vnímat, poznávat hodnoty minulosti, rozhodovat se; Sociální
a personální, občanské a pracovní kompetence.
Vzdělávací oblasti RVP: Umění a kultura; Člověk a společnost; Člověk a svět práce;
Člověk a jeho svět.
Vzdělávací obory RVP: Dějepis; Výtvarná výchova; Člověk a svět práce; Člověk
a společnost; Člověk a jeho svět.
Učivo RVP: Renesance; Humanismus; Obec, místní krajina; Naše vlast; Lidové zvyky,
tradice, řemesla; Historické prameny; Historický čas a prostor; Člověk v dějinách; Kultura;
Prvky vizuálně obrazného vyjádření; Uspořádání objektů do celků; Komunikační obsah vizuálně
obrazných vyjádření; Vlastnosti materiálu; Jednoduché pracovní operace a postupy; Organizace
práce.
Cena 120 Kč/osoba. Termín a počet žáků prosíme nahlásit s dostatečným časovým předstihem
– minimálně 14 dní předem.
Lektorovaný program
Prameny poznání
Modul historický – zařazeno v projektu Škola na zámku Litomyšl
6.–9. třída ZŠ, SŠ
90 minut
Víte či nevíte? Co je nemovité či movité dědictví? Nevadí, procházka muzeem Vám to prozradí!
Svět okolo nás je zajímavý, tajemný nebo možná úplně obyčejný. Odhalíme, kdo, kde a z jakých
pramenů získává informace o životě nás i našich předků. Na konkrétních příkladech si ukážeme
rozdíl mezi movitým a nemovitým kulturním bohatstvím. Provedeme Vás muzejní expozicí, ale
také místy, která jsou veřejnosti běžně nepřístupná. Nasadíme rukavice a vydáme se do muzejního
archivu či depozitáře, kde se budeme dotýkat písemných, hmotných i obrazových movitých pramenů
a hledat vzájemné souvislosti s nemovitým odkazem společnosti.
Přijďte se „napít“ z pramenů poznání a vlastní praktickou činností odhalit tajemství
zahalená historií. Těší se na Vás lektoři a kurátoři z muzea.
Klíčové kompetence RVP: Kompetence k učení; Dovednost spolupracovat, komunikovat,
řešit problémy, esteticky vnímat, poznávat hodnoty minulosti, rozhodovat se; Sociální
a personální, občanské a pracovní kompetence.
Vzdělávací oblasti RVP: Umění a kultura; Člověk a společnost; Člověk a svět práce;
Člověk a jeho svět.
Vzdělávací obory RVP: Dějepis; Výtvarná výchova; Literární výchova; Člověk
a svět práce; Člověka společnost; Člověk a jeho svět.
Učivo RVP: Obec, místní krajina; Naše vlast; Historické prameny; Historický čas
a prostor; Člověk v dějinách; Počátky lidské společnosti; Kultura; Prvky vizuálně
obrazného vyjádření; Uspořádání objektů do celků; Komunikační obsah vizuálně obrazných
vyjádření; Proměny komunikačního obsahu; Vlastnosti materiálu; Jednoduché pracovní
operace a postupy; Organizace práce; Obecné informace o jazyce; Zvuková a grafická podoba
jazyka; Rozvíjení smyslové citlivosti.
Cena 40 Kč/osoba. Termín a počet žáků prosíme nahlásit s dostatečným časovým předstihem
– minimálně 14 dní předem.
Pracovní list je ke stažení zde.
Lektorovaný program
Za starého mocnářství
Modul historický – zařazeno v projektu Škola na zámku Litomyšl
6.–9. třída ZŠ, SŠ
45-60 minut
Přeneste se s námi v čase a nahlédněte do života dětí i dospělých za vlády císaře pána
Františka Josefa I. Program se odehrává formou hry v Kabinetu moderních dějin. Umožní
vám vyzkoušet si na vlastní kůži život, jaký by vás čekal, kdybyste se narodili
v Litomyšli v roce 1865 – můžete projít rakouským vzdělávacím systémem, najít
profesní uplatnění, zapojit se do spolkové činnosti, přežít útrapy první světové války,
uspět, nebo selhat, zbohatnout, živořit, nebo také zemřít...
Princip hry je jednoduchý, podobný Kinoautomatu Miroslava Horníčka nebo seriálu Rozpaky
kuchaře Svatopluka. Při hře budete procházet řadou zastavení a na každém budete muset
udělat důležité rozhodnutí nebo se pokusit splnit úkol. Podle toho, co zvolíte nebo jak
se vám bude dařit s úkolem, vás hra vede dál. Pro správné pochopení souvislostí
je vhodné si prohlížet expozici nebo se radit s lektorem (či učitelem) – bez znalostí
se můžete rozhodnout špatně, a ovlivnit tak negativně váš nový život!
Jak dlouho budete hrát, záleží na tom, jak důkladně budete jednotlivé možnosti studovat
a zvažovat – můžete hrou prolétnout za půl hodiny nebo se zdržet hodinu. Protože 19.
století nebylo ještě příliš feminizované, mají dívky jen omezené možnosti pro svůj
osobní rozvoj, proto hru dokončí dříve než kluci. Ale mohou se zase zabavit ve
vedlejším Kabinetu etnografie převlékáním do dobových kostýmů, což je bude určitě bavit.
Průvodcem hrou vám bude pracovní sešit, který je připraven na pokladně muzea. K programu
je možné si vyžádat lektora, ale lze ho absolvovat i bez něj. Hra je určena pro žáky
od 6. tříd základních škol až po středoškoláky. Menší děti sice hrou projdou až
do konce, ale třeba u maturity nejspíš propadnou. A starší děti pravděpodobně taky...
(hra klade důraz na reálnost). Kariéra se dá však udělat i bez maturity.
Klíčové kompetence RVP: Kompetence k učení; K řešení problémů; Komunikativní;
Sociální a personální, občanské a pracovní kompetence.
Vzdělávací oblasti RVP: Jazyk a jazyková komunikace; Matematika a její aplikace;
Umění a kultura; Člověk a společnost; Člověk a svět práce.
Vzdělávací obory RVP: Český jazyk a literatura; Cizí jazyk; Matematika a její aplikace;
Dějepis; Fyzika; Zeměpis; Člověk a svět práce; Člověk a jeho svět; Hudební výchova.
Učivo RVP: Pravopis; Člověk v dějinách; Historické prameny; Historický čas a prostor;
Osobní a sociální rozvoj; Vnitřní svět člověka; Pozitivní hodnocení sebe a druhých; Ověřování
komunikačních účinků.
Cena 40 Kč/osoba. Termín, počet žáků a požadavek na lektora prosíme nahlásit s dostatečným
časovým předstihem. U varianty s lektorem minimálně 14 dní předem, 1 den u varianty bez
lektora.
Pracovní sešit si můžete prohlédnout zde.
Lektorovaný program
Jak vzniká mapa
Modul historický – zařazeno v projektu Škola na zámku Litomyšl
6.–9. třída ZŠ, SŠ
45-60 minut
Zajímá vás, jak lidé v minulosti cestovali? Jaké k tomu používali mapy? Jak tyto mapy vznikaly?
Na tyto otázky i další odpoví náš program. Účastníci se dozvědí mnoho zajímavostí
o litomyšlském cestovateli Martinu Kabátníkovi nebo o formanech, budou pracovat
s pět metrů dlouhou římskou mapou i s nástroji používanými zeměměřiči v 18. století,
budou vyhledávat údaje v obří Müllerově mapě Čech a v českoněmeckých mapách,
naučí se jak zakreslovat výškopis nebo jak napočítat na prstech do 144. A mnoho dalšího.
Pracovní list si můžete prohlédnout zde
(krátká verze) a zde (dlouhá verze).
Informace o doprovodných programech stálé expozice muzea najdete zde.
Informace o doprovodném programu v Rodném bytě Bedřicha Smetany najdete zde.
Probíhající nebo chystané krátkodobé programy najdete vždy v našich aktualitách.